Nederlands nationalisme en fotografie tijdens het Interbellum

10 cover.JPG

Sluit je ogen en denk aan Nederland en de Nederlander. Welke beelden dienen zich aan? Overheerst één iconische afbeelding of trekt er een carrousel van beelden voorbij? Hoe herkenbaar voor anderen, hoe wijdverbreid of juist hoe privé is het beeld van het volk van Nederland dat zich heeft vastgenesteld in je visuele geheugen?

In het Interbellum - een tijd van crisis en oorlogsdreiging - ontstond de overtuiging dat de vraag naar het uiterlijk en innerlijk van de echte Nederlander een eenduidig antwoord kon opleveren. Een bont gezelschap van fotografen en schrijvers trok het land in om innerlijk en uiterlijk van de echte Nederlander vast te leggen. De Nederlander in beeld: fotografie en nationalisme tussen 1920 en 1945 doet verslag van hun zoektocht naar een ideale wereld.

Download hier een voorproefje

Eva Besnyö
Dit boek begint bij een fotowand die Eva Besnyö ontwierp in opdracht van de Holland-Amerika Lijn voor het passagiersschip ‘Nieuw Amsterdam’. Via Besnyö’s fotowand maken we kennis met iconische beelden als breiend Zeeuws meisje en Marker moeder met kind. Zo krijgen we een nieuwe kijk op de spreekwoordelijke ironische houding van de Nederlander in het land van nuchterheid... het land waar niemand zich laat gaan.

Remco Ensel is universitair docent geschiedenis aan de Radboud Universiteit Nijmegen; hij is tevens verbonden aan het ­NIOD Instituut voor Oorlogs-, Holocaust- en Genocidestudies. Eerder schreef hij Alleen tijdens kantooruren. Kleine cultuurgeschiedenis van het kantoorleven.

ISBN: 978 90 8964 623 1 | Verschijningsdatum:11-03-2014 | Paperback | 240 Pagina’s | Geïllustreerd | €24,95