Auteurs 'Ik verf tot ik sterf' houden voor de 6e keer op rij de verkiezing van de Slechtste Slogan

Auteurs Tefke van Dijk en Christine Liebrecht van Ik verf tot ik sterf en initiatiefnemers van het landelijke platform SlechteSlogans.nl houden voor het zesde jaar op rij de Verkiezing van de Slechtste Slogan. Uit de meer dan 270 inzendingen van dit jaar heeft de tienkoppige jury de tien slechtste slogans genomineerd. Het publiek bepaalt via sloganverkiezing.nl welk bedrijf de titel Slechtste Slogan van 2017 verdient. De verkiezing loopt van 8 december tot 14 december.

De tien genomineerde slechtste slogans van 2017 zijn (in willekeurige volgorde):

  1. Wij zeggen geen chardo-nee tegen de borrel - Café Lokaal De Ruyter (Nijmegen, Gelderland)
  2. Haring is caring - Visboer Vis en meer, op Camping Bakkum (Castricum, Noord-Holland)
  3. Alles om uw poes mee te verwennen. Ook als u een kater heeft - 4 Cats kattenspeciaalzaak (Amsterdam, Noord-Holland)
  4. Voor iedere gleuf een doos - Moniss verpakkingsmaterialen (Lelystad, Flevoland)
  5. EEN DOOS IS EEN DOOS IS NOOIT ZOMAAR EEN DOOS – Smurfit Kappa Van Dam golfkarton (Helmond, Noord-Brabant)
  6. Goed dakonderhoud is geen pre maar een feit - Maarssen Onderhoudsbedrijf (Maarssenbroek, Utrecht)
  7. Wees geen domme gans, steun de Dierenambulance! - Dierenambulance (Amsterdam, Noord-Holland)
  8. Wat knort mijn mage! 50 jaar Bram Ladage! - Patatproducent Bram Ladage (Rotterdam/Capelle aan den IJssel, Zuid-Holland)
  9. We make it transpossible. - Transportbedrijf H. Essers (België/Nederland)
  10. “Van kop tot kont, worst in de mond” - Millse molen De Korenbloem (Mill, Noord-Brabant)

Eerdere jaren wonnen Zit je haircut (kapperszaak Local Heroes in Utrecht), Iedere paal gaat erin (heibedrijf Steenman in Oosterblokker), Een timmer timmert, een tandarts boort, maar wij zitten lekker in Velsen Noord (aannemer Leon Braak in Velsen Noord), It’s De Cock that makes de man (Jan de Cock mode in Tilburg) en The worst musical ever (Hema de musical). In de zes jaar dat platform Slechte Slogans bestaat, zijn er circa 1500 slogans ingestuurd. Via e-mail en socialemediakanalen zenden mensen massaal slogans in die zij in het dagelijks leven tegenkomen op vrachtwagens en bestelbusjes, reclameborden, verpakkingen, affiches en in advertenties. Elke werkdag verschijnt er een nieuwe inzending op de site slechteslogans.nl. Blijkbaar is het toch niet zo makkelijk om een (goede) slogan te verzinnen, stellen initiatiefnemers Tefke van Dijk en Christine Liebrecht.

In het voorjaar van 2017 verscheen bij uitgeverij AUP het boek Ik verf tot ik sterf met een bloemlezing van de meest opvallende slogans van de afgelopen jaren. Van Dijk en Liebrecht behandelen daarin een aantal categorieën als het om slogans gaat. Liebrecht: “Veel slogans bevatten foute woordgrappen. Zo bestaan er meer dan tien slogans met een variant op hout, zoals Vertrhout in hout of Het hout nooit op!. Ondernemers schuwen ook niet om te spelen met de Engelse taal. Bij vleesbedrijven zijn bijvoorbeeld leuzen met steak of meat populair. Denk aan slogans als Onze slagers laten u niet in de steak of Pleased to meat you!. Daarnaast zien we veel slogans voorbijkomen met een bedenkelijk Sinterklaasgedichten-niveau: niet te ingewikkeld en gemakkelijk te onthouden. Bijvoorbeeld: Dikke neus, ik ga naar Schoenenreus en Tapijt zonder spijt.”

Ebook actie (5)

 

11 december 2017