Publication date
Dimensions
15.6 x 23.4 cm

Reviews and Features

"Het is echt zonder meer een van de allerleukste boeken die ik dit jaar heb gelezen."
Wim Brands in Brands met boeken

"Toen ik het boek gelezen, nee verslonden had, leende ik het twee keer uit, en herlas het (..) De auteur beheerst zijn onderwerp, creativiteit met een hoofdletter, als geen ander. Zijn 'libido sciendi' en lenige pen magnetiseerden mij. Hij heeft alles wat hij aan feiten, duidingen, kritiek, vis en conclusies kwijt wilde elegant verwerkt tot één boek dat een vertaling verdient. Gelardeerd met kostelijke anekdotes en pikante zinnen."
Pek van Andel, NRC Handelsblad

"Het is van Striens bijzondere verdienste dat hij een toegankelijk en representatief overzicht geeft van een brede waaier aan benaderingen uit de psychologie die relevant zijn voor wetenschappelijke ontdekking en creativiteit. (...) Degelijk, erudiet, goed gedocumenteerd en ondersteund door een uitgebreide referentielijst. Van Strien heeft aan dit boek gewerkt sinds 2003 en dat komt de degelijkheid en volledigheid ten goede. Hij behandelt thema’s die onmiddellijk relevant zijn voor wetenschapsfilosofie en dit boek zou dan ook niet misstaan op de leeslijst van bachelor studenten filosofie."
Albrecht Heeffer in Algemeen Nederlands Tijdschrift voor Wijsbegeerte

Pieter van Strien

Psychologie van de wetenschap

The following text is not available in English and will be shown in Dutch.
Honderdduizenden houden zich bezig met wetenschappelijk onderzoek en technisch ontwikkelingswerk. Maar het zijn maar enkelen die een wetenschappelijke doorbraak teweegbrengen of een vinding doen die het aangezicht van de wereld verandert. Wat gebeurt er bij deze 'creativiteit'? Gaat het om geniale enkelingen of om niet meer dan het zetten van de laatste stap op een door anderen al grotendeels afgelegde weg? Welke rol speelt het toeval bij het doen van ontdekkingen? En hoe zit het met de prestigeslag tussen onderzoekers en de pogingen om door fraude de schijn van creativiteit te wekken?

Dit zijn de centrale vragen in dit boek. De kenmerken van de creatieve persoon komen uitgebreid aan bod. Dankzij concrete voorbeelden komt de creativiteit in de wetenschap tot leven. De auteur maakt daarbij dankbaar gebruik van wetenschapsfilosofie, sociologie en geschiedenis.
Author

Pieter van Strien

Pieter van Strien is emeritus hoogleraar psychologie met een nevenbenoeming aan de Faculteit der Wijsbegeerte aan de Rijksuniversiteit te Groningen en heeft tal van publicaties op uiteenlopende onderdelen van zijn vak op zijn naam staan, waaronder Psychologie van de wetenschap (2011).